• slide
  • slide
  • slide
  • slide

Etický kodex

ETICKÝ KODEX CZECH AEROSOL, a.s.


Cílem vytvoření etického kodexu je poskytnout jasná pravidla a pokyny, které budou společností, zaměstnanci i obchodními partnery dodržovány při výkonu veškeré činnosti.
Pro zachování a posilování vážnosti a dobrého jména společnosti Czech Aerosol a. s. se zaměřujeme na čestné a férové jednání v těchto oblastech:


I. Obchodní vztahy
V obchodních vztazích je společnost zastoupena konkrétním zaměstnancem, který přímo jedná se zákazníkem a vytváří s ním dlouhodobé obchodní vztahy. Je nutné dodržovat veškerá podpisová, rozhodovací či schvalovací oprávnění a limity pro obchodování.
Zaměstnanec volí při jednání s obchodními partnery postupy, které plní nejvyšší etické standardy. Jedná v souladu s pravidly a postupy upravenými tímto kodexem, dodržuje platné a účinné právní předpisy, ustanovení občanského zákoníku a zásady poctivého obchodního styku. Zaměstnanec smí jménem společnosti uzavírat, rozhodovat či schvalovat pouze takové závazky, pro něž mu byly uděleny schvalovací pravomoci.
Zaměstnanec při svém jednání s obchodními partnery dodržuje zejména tato pravidla a postupy:
a) jedná tak, aby nezneužíval postavení společnosti na trhu;
b) poskytuje své služby kvalifikovaně, poctivě, profesionálně a přihlíží v nejvyšší možné míře k oprávněným zájmům zákazníka;
c) poskytuje pravdivé informace ve srozumitelně formulované podobě, sděluje všechny podmínky smluvního vztahu, upozorňuje na ujednání sankční povahy;
d) nezamlčuje žádné skutečnosti, které mohou mít pro obchodního partnera zásadní význam;
e) ujišťuje se, že obchodní partner sděleným informacím porozuměl a souhlasí s nimi;
f) nenabízí výhody, jejichž poskytnutí nemůže zaručit;
g) jedná s obchodním partnerem zdvořile, vstřícně a nečiní na něho nátlak;
h) na vyžádání poskytuje obchodním partnerům aktuálně platné a účinné obchodní podmínky, ceník, či jiné smluvní podmínky.
Zaměstnanec rovněž hájí svým jednáním zájmy společnosti a od obchodních partnerů vyžaduje stejné standardy bezúhonnosti.


II. Střet zájmů
Společnost neomezuje zaměstnance v jiné výdělečné činnosti, avšak za předpokladu, že jsou splněny následující body:
- příslušná činnost neovlivní negativně plnění pracovních povinností a úkolů;
- nesmí být shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele či by mohla svou povahou představovat potenciální střet zájmů.
Společnost od svých zaměstnanců očekává, že budou schopni jasně rozlišovat hranici mezi svým profesním a soukromým životem a budou vždy jednat tak, aby si zachovali nezávislost a vyhnuli se střetu zájmů.


III. Dary/úplatky/korupce
Společnost podporuje všechna potřebná opatření k zabránění korupce. Ujišťuje se, že její obchodní partneři dodržují příslušné povinnosti péče řádného obchodníka. S dodržováním pravidel proti korupci je zaměstnanec seznámen v rámci školení bezpečnosti práce, případně v rámci školení interních auditorů. Společnost utváří takové podmínky, za nichž je korupce zamezena, či alespoň omezena.
Zaměstnanec poskytuje/přijímá pohostinnost a dary jen v omezené míře jako obecně přijímanou součást budování dobrých obchodních vztahů, a to za předpokladu, že je takový dar v souladu s platnými zákony, a že nijak příjemce vůči dárci nezavazuje ani nebudí takové zdání.
Zaměstnanci nepřijímají od obchodních partnerů (ani firem usilujících stát se obchodním partnerem) žádné finanční dary, a to ani v podobě poukázek. Takové nabídky musejí být přátelsky, ale rozhodně odmítnuty.

IV. Lidská práva
Společnost zajišťuje a vytváří takové podmínky, aby zaměstnanci mohli v pracovní době řádně vykonávat svou práci. Pracovní dobu musí zaměstnanci využívat efektivně a vykonávat pouze činnosti, které jsou pro zaměstnavatele přínosem. Úspěch společnosti je do značné míry podmíněn kvalitní spoluprací a komunikací mezi zaměstnanci. Od svých zaměstnanců společnost očekává přátelský a otevřený přístup, úctu a budování týmového ducha. Obzvláště vedoucí pracovníci musí jednat bezúhonně, jsou otevření a sdílí nezbytné informace, které by mohly být důležité pro ostatní, a to vždy s ohledem na dodržování ostatních pravidel, např. zachování důvěrnosti informací. Obtížné a nepříjemné situace řeší s odvahou. Společnost klade velký důraz na vytvoření vhodného pracovního prostředí, kde se zaměstnanci cítí dobře a jsou pyšní na to, kde pracují.
a) Nařízení proti diskriminaci: Je zakázáno jakkoliv diskriminovat nebo jednat se zaměstnanci nebo žadateli o práci nečestným způsobem. Jakékoliv pracovněprávní rozhodnutí týkající se našich zaměstnanců (mzda, odměna, kariérní růst, přístup ke vzdělání) či žadatelů o práci je založeno na předchozích pracovních výsledcích, kvalifikaci, výkonech a to bez ohledu na rasu, barvu pleti, věk, pohlaví, sexuální orientaci, genderovou identitu, etnický či národnostní původu, zdravotní postižení, rodinný stav, těhotenství, náboženství, politickou příslušnost, členství v odborové organizaci apod. Základními kritérii pro rozvoj zaměstnanců je výkon a jejich potenciál. Všichni zaměstnanci se mohou otevřeně vyjadřovat a jejich názory se berou v úvahu.
b) Nařízení proti obtěžování: Společnost usiluje o vytvoření takového pracovního prostředí, kde nedochází k obtěžování či útočnému či neuctivému chování. Společnost klade velký důraz na slušné chování. Chování na pracovišti nesmí znepříjemňovat situaci ostatních ani ohrožovat jejich zdraví a bezpečnost.
Všem zaměstnancům je zakázáno:
– vyvíjet nevhodný tlak nebo vliv;
- vznášet urážlivé poznámky;
- jednat způsobem, který podkopává integritu nebo důstojnost ostatních kolegů;
- spolčit se proti ostatním kolegům;
- šikanovat, obtěžovat nebo sexuálně obtěžovat kolegy;
- zneužívat svého postavení ve vztahu ke svým kolegům.
c) Netolerance násilí: Společnost netoleruje žádnou formu násilí na pracovišti, nepodporuje používání tělesných trestů. Jakákoliv činnost, která by mohla způsobit jedincům pocit ohrožení nebo nebezpečí, je nepřípustná. Totéž zahrnuje i slovní útoky, výhrůžky, nebo jiné projevy nepřátelství, šikany, agrese apod.
d) Dobrovolná práce: Společnost nezaměstnává, ani jinak nevyužívá práci mladistvých za takových okolností, u nichž by bylo možné rozumně předpokládat, že úkoly vykonávané takovou prací způsobí fyzické nebo emocionální poškození vývoje mladistvého.
Je zakázáno použití nucené nebo otrocké práce, případně práce s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance. Po zaměstnancích nesmí být vyžadováno placení jakýchkoliv poplatků jako součást jejich pracovního poměru.
e) Rozvoj zaměstnanců: Vedoucí pracovními mají zájem na dalším růstu svých podřízených. Společnost nabízí zaměstnancům možnost profesního rozvoje a snaží se naplňovat jejich potřeby a požadavky s přihlédnutím k povaze práce, technickým a provozním podmínkám, aby zaměstnanci mohli podávat kvalitní pracovní výkon. Je podporována iniciativa jednotlivců ve směru jejich dalšího rozvoje a je nabízena příležitost získat všechny znalosti, které potřebují k výkonu práce. Mimo to společnost podporuje iniciativy, které posilují motivaci zaměstnanců, jako je např. práce z domova, online výuka jazyků, websemináře apod.
f) Standardy oblékání: Společnost nevyžaduje při výkonu běžné práce formální pracovní oblečení. Zaměstnanec však musí chodit oblečen čistě a přiměřeně jeho pozici. Pro schůzky s třetími stranami nebo vyžaduje-li to situace, je žádoucí formálnější oblečení. Za nevhodné oblečení se považují krátké kalhoty, pantofle (gumové žabky) nebo trička s okázalými nápisy.

V. Zdraví a bezpečnost
Společnost soustavně vytváří a zajišťuje podmínky pro bezpečnou a zdravotně nezávadnou práci, přijímá opatření, která zabraňují možnému ohrožení života poškození zdraví zaměstnanců a spolupracovníků. Zaměstnanci i spolupracovníci dodržují přijatá opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, aby neohrozili sebe a své okolí. Upozorňují vedoucí zaměstnance na možná nebezpečí poškození zdraví, používají předepsané ochranné pomůcky a oděv, udržují čistotu, respektují platnou legislativu týkající se BOZP a dodržují interní směrnice a postupy.
Zaměstnanci mají právo vznést své obavy:
- pokud jsou požádáni o provedení úkolu, který považují za nebezpečný;
- pokud by vykonávali práci, o které si myslí, že pro její splnění nejsou řádně proškoleni a může ublížit jim nebo ostatním;


VI. Životní prostředí
Ochrana životního prostředí a zachování přírodních zdrojů jsou pro společnost a všechny zaměstnance velmi významné. Společnost dodržuje veškeré legislativní požadavky a aktivně předchází znečišťování životního prostředí. Společnost a její zaměstnanci se chovají zodpovědně k životnímu prostředí (zejména neplýtvají energiemi či spotřebním materiálem a dbají o minimalizaci ekologické zátěže vyplývající z jejich činnosti).


VII. Daňová úprava
Společnost si zakládá na profesionálním dodržování všech daňových zákonů. Zaměstnanci nesmí poskytovat rady, které by mohly vést k porušování daňové legislativy. Je zakázáno vytvářet mechanismy, které by odporovaly obvyklým postupům a vedly by k daňovým podvodům.


VIII. Majetek společnosti
Zaměstnanci zachází se zdroji společnosti hospodárně, je zakázáno záměrné skrývání, pozměňování, falšování nebo vyměňování informací ve svůj prospěch. Svěřené předměty zaměstnanec využívá efektivně a pouze pro účely společnosti. Majetek společnosti nesmí být záměrně poškozován.


IX. Informace
Společnost vyžaduje, aby zaměstnanci (i po skončení pracovního poměru) zachovávali důvěrnost informací a obchodních tajemství poskytnutých třetí stranou, a to i po ukončení spolupráce.
Zaměstnanci, kteří přicházejí do styku s osobními údaji zaměstnanců, dodavatelů, zákazníků apod., a zaměstnanci, kteří používají IT systémy, musí věnovat zvláštní pozornost ochraně osobních údajů a dodržovat nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 2016/679 (GDPR), včetně české legislativy a interních nařízení společnosti, které se tohoto dotýkají. Zaměstnanci nesmí do informačních systémů vkládat chybné nebo zkreslené údaje a nesmí zatajovat žádné údaje důležité pro rozhodování. Zaměstnanci nesmí umožnit neoprávněným osobám přístup do prostor společnosti nebo informačních systémů.
Zaměstnanci, kteří pracují s osobními údaji, nebo k nim mají přístup, zachovávají princip nezbytnosti. Na veškeré informace o zákaznících nebo obchodních partnerech získaných při výkonu činnosti se vztahuje povinnost mlčenlivosti. Zaměstnanci nebudou požadovat data, která přímo nesouvisí se specifickým procesem nebo zákonným nařízením (např. povinnost shromažďovat a zpracovávat osobní údaje pro zaměstnavatele je dána zákonem). Osobní údaje musí zůstat důvěrné a musí být chráněny proti neoprávněnému použití, zveřejnění, pozměnění či zničení.


X. Závěr
Zaměstnanci společnosti, i osoby mimo společnost, mohou vyslovit své názory, dotazy nebo připomínky prostřednictvím anonymní schránky, která je umístěna v 1. patře – v chodbě u závodní jídelny. Rovněž mohou využít e-mailu: etickykodex@czechaerosol.cz nebo pošty na adresu: Velvěty 33, 415 01 Rtyně nad Bílinou.

Vedení společnosti se zabývá všemi podněty v souvislosti s porušením tohoto kodexu a zajišťuje přijetí odpovídajících nápravných opatření na pravidelných poradách vedení. Pokud je dotaz, připomínka nebo stížnost podepsána, vedení společnosti odpoví zaměstnanci do 30ti dnů.
Vedení společnosti jednoznačně a striktně odmítá nedodržování, či snahy o obcházení pravidel etického kodexu. V případě, že se porušení potvrdí, pak se dle míry porušení a pochybení přistupuje k provinivší osobě takto:
- výtkou;
- výzvou k odstranění nežádoucího stavu a k realizaci nápravných opatření;
- náhradou škody;
- pokutou;
- ukončením spolupráce;
- oznámení na Policii České republiky či jiným orgánům.
Porušení etického kodexu je vždy komunikováno s dotyčnou osobou, jejím přímým nadřízeným a personálním ředitelem. O projednání porušení etického kodexu je proveden zápis. Zpráva o stížnostech na nedodržování etického kodexu je součástí přezkoumání QMS vedením.
Pro vedení společnosti je důležité udržovat pracovní prostředí, kde má každý možnost otevřeně vyjádřit svůj názor. Společnost rovněž uplatňuje upřímný a spravedlivý dialog se zástupci zaměstnanců.